24 April 2007

Dan Din Don

Bagi peminat majalah kartun 'Gila-gila' pasti tidak pernah lupa gelagat kanak-kanak riang 'Dan Din Don' suatu ketika dahulu. Itulah karya kartunis yang menggelarkan namanya 'Don' atau nama sebenarnya Saadon Ishak.

Kartunis yang berasal dari Grik, Perak ini mempunyai gaya lukisan kartunnya yang tersendiri. 'Pengembaraan Pendekar Mata Tiga' juga siri kartun beliau yang mendapat tempat di hati peminat-peminat kartun sezaman dengannya mahupun sekarang.

Kartunis Don juga terlibat dalam pembinan filem animasi kedua Malaysia, 'Putih'. Watak-watak asal dalam filem animasi tersebut adalah rekaannya berpandukan pelakon terkenal yang terdiri daripada M.Nasir,(watak Putera Aftus), Erra Fazira,(watak Putih), Wan Maimunah(watak Mak Kundur), Raja Azura,(watak Merah), dan lain-lain lagi.

Beliau melakar watak-watak asal tersebut ketika para pelakon sedang melakukan proses rakaman suara bagi filem animasi 'Putih' berlangsung. Kartunis Don, kini aktif melukis karikatur dan menumpukan kerjayanya sebagai pelukis karikatur profesional.

Beliau telah mempunyai ruang melukis karikatur di sebuah pusat membeli-belah bertempat di Bukit Bintang. Pelanggannya terdiri dari pelancong dan pengunjung tempatan pusat membeli-belah tersebut. Lukisan berbentuk karikatur hasil karyanya juga sering menghiasi kain rentang periklanan produk sebagai daya tarikan kepada pengunjung.

6 ulasan:

Kalamtimur berkata...

Cik Jonos, akhirnya dapat juga mencarigali info tentang seorang lagi kartunis lagenda Saadon Ishak. Dengan kata lain saya amat meminati stroke beliau yang power. Dengan izin saya hendak menggunakan enti ini untuk diletakkan di pekomik.com dan wikipedia, boleh noo?

Kalamtimur berkata...

enti = entri

jOnOs berkata...

Boleh Cikgu Kalam silakan. Diharap ramai lagi yang dapat saya temubual dan dapatkan sumber untuk dimuatkan. Buat masa ini stok untuk siaran banyak saya dah kumpul, cuma tunggu masa yang sesuai untuk siaran.Di pesta buku saya akan cuba dapatkan masa temubual Tuan Jaafar Taib pula.

Panaharjuna berkata...

Ni dah up ke kat pekomik Cikgoo?, aku minat dia ni, cerita pendekar terompah emas tu pun dia lukis ke?, kek mano nak caghik Pendekar Mato Tigo tu ha?

Panaharjuna berkata...

Wah...cardas cikgoo! cardasssss! wa cayalah sama lu Cikgooo!

Tanpa Nama berkata...

Panah, cari kat both Creative Entrprise.