29 Oktober 2007

Pameran Kartun Asia Ke-11


Sebanyak 75 karya kartun terbaru sentuhan 10 orang kartunis dari 10 negara asia telah dipamerkan di Perpustakaan Kuala Lumpur. Pameran yang bermula pada 25 Oktober 2007 akan berlangsung selama 17 hari sebelum memulakan gerakan pameran ke lokasi seterusnya di Kota Kinabalu, Sabah pada 15 November 2007 hingga 30 November 2007.

Presiden Persatuan Kartunis-kartunis Selangor (PEKARTUN), Tazidi, merupakan kartunis yang telah mewakili kartunis Malaysia dalam pameran ini. 9 lagi kartunis dari negara asia yang turut terlibat mempamerkan karya masing-masing antaranya Benny Rachmadi (Indonesia), Xia Dachuan (China), Shishir Bhattacharjee (Bangladesh), Lap (Vietnam), Suu Kohma (Jepun), Kosin Srilidtipradit (Thailand), Lyndon Gregorio (Filipina) Jayanto Benerjee (India) dan Dasa Hapuwalanage (Sri Lanka).

Pameran Kartun Asia Ke-11 ini turut mendapat sambutan pelancong-pelancong yang datang ke Malaysia sepanjang pameran ini berlangsung. Kartun karya Kosin Srilidtipradit dari Thailand berjudul 'Job - Desert', kartunis Lap (Vietnam) karya berjudul 'Park Blossoming With Love', 'Short Cut' karya kartunis negara China, Xia Dachuan dan karya kartunis Malaysia, Tazidi berjudul 'Gangsterrism vs Headmaster' antara karya kartun yang menjadi tarikan pengunjung ketika dipamerkan. Selain mesej yang disampaikan melalui persembahan kartun mereka, ketelitian dalam penghasilan karya juga adalah salah satu kekuatan hasil kerja 4 orang kartunis ini menjadi tumpuan.

Semoga kejayaan pameran ini menjadi dorongan dan suntikan semangat buat kartunis-kartunis muda dalam berkarya sebagai pelapis di masa akan datang.


Tabik!



5 ulasan:

Kasawari berkata...

Saya tak pernah seumur hidup lihat pameran kartun ni, yang paling banyak selalu sngat tengok pameran industri (dah memang kerja industri) dan juga pameran permotoran.. pameran hantu sekali jer tengok. Mesti best pameran karton ni kan.. dan kartunis kartunis mesti semua ada style la.. macam Tuan kita ni..

BEEP BEEP

Tanpa Nama berkata...

Seumur saya pula tidak pernah melihat pameran industri Tuan Kasawari..Pameran hantu pun tak sempat tengok. Tapi saya suka dengar orang bercerita tentang hantu! Lebih-lebih lagi cerita dari nenek-nenek di kampung.

Huiyooo..

Kasawari berkata...

Wah.. boleh lah Tuan kongsi cerita cerita hantu di kampung tu.. tak pun buat satu pameran hantu kampung.. Saya leh jadi kejab Zombie Kampung Pisang.. keh keh keh

BEEP BEEP

Tanpa Nama berkata...

Cerita hantu kena ada 'team' baru seronok kongsi Tuan Kasawari.

Mari cari 'team' blog cerita hantu.

Ahaha.

aMeir berkata...

Jom Malewar! Heh!